-
RESERVEONDERDELEN
Vind de juiste reserveonderdelen voor uw voertuig
Selecteer automodel
-
ACCESSOIRES EN UITRUSTING
-
DE HANDELSMERKEN
-
AN-koppeling
-
verkoop
Een auto op benzine of diesel heeft een verbrandingsmotor. De motor is een machine die de energie in de brandstof omzet in mechanische beweging. De verbrandingsmotor bestaat uit verschillende onderdelen. Elk heeft een specifieke functie. In de motor zit een krukas. De motor heeft maar één krukas, maar zonder deze as werkt de motor niet. De krukas bestaat uit verschillende krukarmen die samen een lange as vormen. Het aantal krukassen hangt af van het aantal cilinders in de motor. Tussen de verschillende krukarmen bevinden zich lagervlakken, waar de krukas door middel van framelagers op het motorblok rust. Er is ook een lageroppervlak aan elk uiteinde van de krukas. In het grote gegoten motorblok zitten grote geboorde gaten - cilinders. In de cilinders bewegen de zuigers op en neer. Wanneer de motor draait, worden brandstof en lucht gemengd tot gas. Dit wordt dan in de cilinders gevoerd en ontstoken. Dit vergroot het volume van het gas, waardoor de zuigers in de cilinders onder druk komen te staan. De zuigers zijn via drijfstangen verbonden met de krukas. Deze stangen helpen om de kracht van de zuigers om te zetten in een draaiende beweging van de krukas. Ventielen zorgen ervoor dat de verbranding slechts in één cilinder tegelijk plaatsvindt. De kracht die door de krukas wordt overgebracht, wordt aan elk uiteinde van de as gebruikt. Aan de ene kant wordt het vermogen overgebracht naar de versnellingsbak om de auto vooruit te duwen. Aan het andere uiteinde van de as zit de aandrijving voor de nokkenas, door middel van een ketting of riem. Daarnaast zijn er riemaandrijvingen voor eenheden zoals generatoren en aircocompressoren. De krukas van de motor is van hoge kwaliteit en hoeft daarom normaal gesproken nooit vervangen te worden. De krukas gaat net zo lang mee als de auto. Als de motor echter verwaarloosd is, bijvoorbeeld door de olie niet te verversen, moet hij misschien worden vervangen. In geïsoleerde gevallen kunnen zich ook materiaaldefecten in de as voordoen. Bij een wissel wordt de motor eerst uit de auto getild. Daarna wordt de olie afgetapt. De onderdelen aan beide uiteinden van de krukas moeten worden verwijderd. De oliepan wordt van het motorblok verwijderd. De krukas zelf is nu zichtbaar en om hem van het motorblok te verwijderen, worden de lagerkappen van het frame losgeschroefd.
Krukas
30